Leto nam je sve bliže, a mi naravno, večito nezadovoljne svojom kilažom! Svakog ponedeljka počinjemo sa nekom dijetom koja se uglavnom neslavno završi. Vreme je da se to promeni!

Najbitniji segment dijete je ne izgubiti zdravlje u procesu. Međutim, to je nekad teško ostvariti, a pogotovo ako upadnemo u iskušenje da probamo neku brzu i efikasnu taktiku, pritom zanemarujući njen poguban efekat po naš organizam i zdravlje.
Zato je naš tim odlučio da pronađe zdravo rešenje, koje će nam doneti rezultate i lepo i neometano funkcionisanje u svakodnevnom životu.

Ističemo da ideja zdrave ishrane nije po svaku cenu izbaciti neke naše slatke poroke, poput čokolade ili parčeta torte, već uneti dovoljno zdravih namirnica punih proteina i ugljenih hidrata kako bismo se osećali vitalnije i energičnije i poboljšali svoje zdravlje.

Bitno je znati šta jedemo, ali je još bitnije znati KAKO i na koji način unosimo te namirnice u svoj organizam.

  1. Zdravu dijetu treba doživeti kao niz sitnih zadataka koje će nas dovesti do velikog cilja. Nije poenta naglo smršati, već početi sa primenom zdravih koraka još danas! Umesto što ćete gledati koliko kalorija unosite u sebe, bolje gledajte hranu kroz boje pod parolom „što šarenije, to zdravije“. Jedite i dalje hranu koju volite, ali nađite neki recept koji će je upotpuniti hranljivim i zdravim sastojcima.
    Ne možete preko noći promeniti svoj metabolizam i dnevni meni. Zato se naoružajte strpljenjem i počnite polako. Ubacujte jednu namirnicu, a drugu izbacite.
  2. I vaš cilj mora biti zdrav. Treba da stremite vitalnosti, zdravlju i sreći. Velike i nagle promene stvaraju organizmu nepotreban šok. Budite umereni i srećni kada usvojite novu zdravu naviku.
  3. Svakom telu su potrebni proteini, masti, ugljeni hidrati i vlakna. Bez njih naš organizam ne može da funkcioniše. Zato nemojte potpuno izbacivati mesne prerađevine ili masti, već ih svedite na neki prihvatljivi dnevni nivo kojim ćete opskrbiti svoje telo, a opet nećete imati neželjenih efekata. Kada smanjite porcije nezdrave, teške ili masne hrane, želja za njom će se smanjiti pa možda čak i izgubiti.
  4. Uzimajte manje porcije. Na taj način ćete ubrzati metabolizam, ali i dostizanje željenog cilja.
  5. Budite istrajni u stvaranju i održavanju zdravih navika. Hrana je bitna i tako se treba odnositi prema njoj. Svaki obrok ima svoje značenje, a nutricionisti ističu da je doručak najbitniji od njih! Unošenjem hrane ujutru, organizam ranije počinje sa varenjem i lakše razlaže hranu koju unesete tokom dana. Temeljno žvaćite hranu i nemojte instiktivno uvek jesti. Kada bolje razmislite, ipak ste nekad više žedni nego gladni, zar ne?
  6.  Imajte mere sa unosom proteina. Oni jesu neophodni za rast, energiju i za izgradnju svih delova tela. Njihov manjak u jelovniku usporava rast, oslabljuje imunitet i rad srca. Ipak, većina nas unosi previše proteina. Savetujemo vam da isprobate izvore proteina za koje možda niste ni znali da to jesu: grašak, mahunarke, orašaste plodove, sojine proizvode i semenke. Pokušajte jesti u istim količinama žitarice, povrće i proteine.
  7. Ograničite unos šećera i soli. Naravno, nemojte ih isključiti u potpunosti, već dovesti na neki racionalni nivo. Onima koji u ovim dodacima umeju da preteraju, ovo može zvučati nezamislivo, ali probajte i videćete da ne gubite mnogo. Ispravite neke recepte gde se koristi puno šećera, probajte sa manje pa vidite kako vam se čini. Takođe, savetuje se da se koristi smeđi ili braon šećer umesto belog. I naravno izbegavajte gazirana pića.
  8. Konzumirajte zdrave masti umesto nezdravih. Zdrave masti su neophodne za mozak i srce, a određuju i fizički izgled- kosu, kožu i nokte. Zdrave masti se nalaze u maslinovom ulju, ulju kanole, orašastim plodovima kao što su indijski i brazilski orah, pistaći, lešnik i u ribi.
  9. Svojoj ishrani dodajte kalcijum i vitamin D za jače kosti. Preporučljiva doza kalcijuma dnevno je 1000mg,a za osobe koje imaju više od 50 godina 1200mg. Kao što svi znamo izvori kalcijuma su mlečni proizvodi, zeleno povrće i bobičasti plodovi: pasulj, grašak, kikiriki, bob, sočivo, leblebija i rogač.
  10. Zdravo mršavljenje počinje s dobrim planiranjem. Ukoliko se opskrbite zdravim namirnicama i jednostavnim zdravim receptima obavili ste već pola posla. Kada god možete, kuvajte sami umesto da jedete van doma. Kada niste u mogućnosti isplanirajte gde i šta ćete jesti. Ako vam se dogoditi da osetite glad, NIKAKO ne idite do najbliže pekare i kupite pecivo s lisnatim testom koje ima puno kalorija i malu nutritivnu vrednost.

Ovi saveti nisu dijeta, to da razjasnimo. Ovo su samo pokretači zdravijeg načina života i mogućnosti da na zdrav način bez odricanja hrane budete fit. Ukoliko ste odabrali specifičnu dijetu ona bi trebalo biti kompatibilna s ovih 10 koraka. Ukoliko nije, tada postoji rizik da se radi o nezdravoj dijeti, onoj koja će npr. izazvati manjak vitamina u telu ili će dovesti vaš organizam do dehidratacije. Ne započinjite takvu dijetu, a ako već jeste, nađite drugu, zdraviju, varijantu.

Tamara Roksandić